Kul att Du tittar in hos mig!

Lämna gärna ett spår efter Dig :)

Tack för besöket och Välkommen åter!

söndag, februari 26, 2012

Ännu fler blommor som jag valt till mitt Trädgårdsrum

Ja det är lätt att se på bilderna nedan vilka färger jag tycker om i trädgården :) Vad man tycker om för blommor och färger är ju väldigt individuellt. Själv har jag kommit fram till att jag inte vill blanda alltför många olika färger i trädgården - det blir då lätt plottrigt tycker jag.

Försöker hålla mig till vissa färgskaler då detta ger trädgården ett lugn och för mig vackert intryck. Det är mest rosa i olika nyanser, rött, lila, vitt och svart. Sedan försöker jag tänka på att skapa kontraster genom att välja olika typer och höjder på blommorna så det blir effekt även om det är många blommor i samma färgskala.

De mörka blommorna som nästan är svarta blir i mitt tycke en mycket vacker kontrast!

Sen är det ju så att naturen råder man ju inte över och ibland pollineras det så resultatet inte blir vad man tänkt sig - men det är ju en charm i detta också! som när jag inhandlade en mycket vacker gammeldags rosa ros som året efter inköp blommade med helt orangegula rosor som inte passade in precis i min valda "färgpalett"

Nördigt ? Ja kanske det - men det bjuder jag på i såfall :)

Ringblommor är en favorit trots att den är orange (ja det finns ju andra färger nuförtiden också som rosa till exempel ...... :) men den klassiska är ju orange och den får finnas trots färgen i mina rabatter men på speciella utvalda ställen. Annars lyser det gult och orange i mina rabatter bara på våren och till påsk.




                                                    Orientalisk vallmo Carneum
  
                                                       
                                                                       Borstnejlika


Lavendel
                                                 
                                     

Pionvallmo

                   

                                          Orientalisk vallmo Victoria Louise


                                                  Humleblomster  "Pink Frills"


                                                                   Pionvallmo


                                                 Zinnia Elegans Dahlia Mix



Rosa Buskpion


                 

                                                      

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar