Kul att Du tittar in hos mig!

Lämna gärna ett spår efter Dig :)

Tack för besöket och Välkommen åter!

måndag, april 23, 2012

Jättedaggkåpa en favorit!

Daggkåpa är en underbar perenn som fungerar bra även som marktäckare. Med sina vackra, flikiga blad och sina skira blommor passar jättedaggkåpan överallt. Den är härdig, långlivad och sköter i stort sett sig själv. Blommar i juni - september med gulgröna pyttesmå blommor i klasar och blir ca 40 cm hög. Trivs i såväl sol som skugga och i de flesta jordar. Självsår sig glatt och bladen är fantastiskt vackra speciellt efter regn då regndropparna stannar kvar på bladen därav namnet Daggkåpa!
Jag tröttnar aldrig på daggkåpa och det är en jättebra växt att använda sig av när man behöver fylla upp med växter i rabatter. Sedan är den vacker att ta in och njuta av när den är precis utslagen är den så skir och vacker. Dessutom kan den förgylla vilken bukett som helst tillsammans med andra blommor. Verkligen vacker och användbar växt!
Planeringen är i full gång för utformningen av mina rabatter eller som jag kallar det mina Trädgårdsrum ..... här kommer det att vara mycket daggkåpa på sina ställen ..... bland annat i kombination med Stäppsalvia ..... är en mycket vacker kombination tycker jag ..... inte ovanlig utan blev väl lite trendig kombination för några år sedan ..... så kanske denna kombination inte känns så ny och spännande ..... detta bryr jag mig inte om. För mig är det viktiga att jag tycker om mina blommor och inte om det är trendigt eller inte:) jag är ju inte heller någon som behöver ha koll på de senaste trenderna inom trädgård ..... även om detta också kan vara spännande med nya trender så kan man ju njuta av och uppleva dessa i offentliga miljöer istället.

Tack för titten och Ha det bra!

Kram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar