Kul att Du tittar in hos mig!

Lämna gärna ett spår efter Dig :)

Tack för besöket och Välkommen åter!

torsdag, maj 31, 2012

Pionlängtan!

En av mina favoriter är Pioner ..... snart är det dags! Visst är även knopparna otroligt vackra ...... som det växer just nu ...... mina pioner är fulla av knoppar alla utom en som bara har en knopp ..... men jag flyttade denna förra säsongen och då kan det ju ta lite tid innan den anpassar sig. Pioner är känsliga för att flyttas sägs det ju ..... så jag är )glad att den har en knopp redan detta året .... :)

Perenna pioner föredrar en solrik plats med åtminstone 5 timmars sol de klarar sig också på mer skuggiga ställen men oftast blir det då färre blommor. Om de ska utveckla sig fullt ut får de inte placeras för nära stora träd som konkurrerar om ljus och näring.


När bladen vissnat på hösten kan dessa tas bort för att minska risken för svampangrepp följande vår. Perenna pioner är mycket tåliga och det visar sig ofta att i gamla övergivna trädgårdar bland kirskål och brännässlor hittar man perenna pioner.


September månad är den allra bästa tiden för att flytta, dela eller plantera nya pioner. Detta gäller såväl buskpioner som dillpioner, bondpioner och luktpioner.


Pioner ska planteras på samma djup som de har i den kruka man köper dem i. Toppen på rothalsen ska alltså inte planteras djupare än 3 cm från jordytan. Planteras de för djupt blommar de inte alls, eller så får de få blommor. När man ser att pionen inte blommar så är det oftast på grund av att de är planterade för djupt.


Ibland kan man se myror på knopparna av perenna pioner. Dessa gör ingen skada utan njuter bara av en sockerhaltig vätska som pioner avger vid blomknopparna.



Tack för titten! Lämna gärna ett spår efter Dig då blir jag glad :)

Lev Väl!  Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar