Kul att Du tittar in hos mig!

Lämna gärna ett spår efter Dig :)

Tack för besöket och Välkommen åter!

onsdag, juni 27, 2012

Civilkurage



Häromdagen satt jag på bussen i Malmö ..... skulle bara åka ett par hållplatser ..... turen var en vansinnesfärd då chauffören som var en ung kvinna körde oerhört fort och ve och fasa när jag ser att hon har mer fokus på sin mobil än på vägen.

Hon sitter och läser på mobilen och tittar ner har ingen som helst blick på vägen!

Jag skulle bara åka ett par hållplatser och när jag skulle gå av så gick jag fram till henne och frågade vad hon höll på med.

Är du medveten om vilken risk du utsätter alla passagerare och dig själv för när du kör på detta sättet? Jag sa detta vänligt men bestämt och hon bad om ursäkt och förstod att hon hade gjort fel hon skulle inte göra så mer och så tackade hon för att jag sagt till henne vänligt och inte varit arg!


När situationer som denna uppstår så brukar jag säga ifrån men jag är inte arg och skäller
för då går ju personen bara i försvarsställning. Utan jag är bestämd men vänlig och inväntar personens reaktion ...... Jag tror inte att hon gör om detta men det viktiga är att vi måste våga
bry oss och det gör vi genom att säga ifrån!


Det är viktigt med civilkurage ...... att våga säga ifrån och visa att alla beteenden inte är
okej..... att sätta gränser är faktiskt att visa respekt och kärlek tycker jag!

Ibland blir folk "hemmablinda" och glömmer fokus det hade denna unga busschaufför
gjort som hon själv uttryckte det!

Jag hoppas att hon fick sig en tankeställare och är en bättre chaufför idag!


Borstnejlikan blommar för fullt just nu!

Lite Sömntuta har spritt sig här men jag lät den vara kvar .......


Civilkurage kan ju praktiseras i många situationer
Ju fler vi är som vågar säga ifrån dessto bättre

Att våga säga ifrån är att bry sig!

Ha det Bäst!  Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar