Kul att Du tittar in hos mig!

Lämna gärna ett spår efter Dig :)

Tack för besöket och Välkommen åter!

torsdag, juli 12, 2012

Lammöron

Oj så växlande väder det är just nu ösregn, varvat med sol och ganska varmt och så störtskurar igen ...... tyvärr är det många växter och blommor som tar stryk av vädret ..... får hoppas att det blir bättre väder framöver. Vi behöver sol för att "ladda batterierna" inför höst och vinter. Det är ju speciellt tråkigt för alla som har semester själv är jag inte ledig just nu så då gör det inte lika mycket men visst längtar jag också efter mer sooool.


Mina lammöron mår sååå där förmodligen på grund av allt regn i sommar :( Lammöron trivs i soligt läge i ganska lätt mager och torr jord. Alltför näringsrika jordar gör att den växer för kraftigt och förlorar sitt normala utseende.


Lammöron är en gammal växt och har funnits i Sverige sedan början på 1800-talet. Den kommer ursprungligen från Kaukasus. Många odlar Lammöron för de mjuka bladens skull.


Lammöron får den vackraste färgen i sol och torka och den ruttnar lätt i fuktig miljö


Färgen gör att det blir en vacker kontrast i rabatterna. I år ser inte mina så glada ut och jag har inte klippt av blommorna. Vissa år har jag gjort detta för blommorna är kanske inte de vackraste men i år får de vara kvar.



Tack för titten och Varmt Välkommen åter!  Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar