Kul att Du tittar in hos mig!

Lämna gärna ett spår efter Dig :)

Tack för besöket och Välkommen åter!

måndag, februari 11, 2013

Buddha & Songbird

Ja jag har ganska många Buddha figurer i mitt hem :)

I like :)

Tycker dessa är vackra, rogivande och dessutom en
symbol för mycket fint som Buddhismen står för!


Den åttafaldiga vägen är Buddhas etiska råd om hur
vi skall bli befriade från lidandet och uppnå frigörelse


Rätt Förståelse
  

Rätt Sinnelag
  
 

Rätt Tal
   


 Rätt Handlande
  

Rätt Levnadssätt


Rätt Strävan


Rätt Medvetande

Rätt Koncentration



Ordet "rätt" i den åttafaldiga vägen syftar inte på "rätt", i motsats till "fel".
"Rätt" är snarare "sann" eller "äkta"
Följaktligen skall våra handlingar vara oegoistiska, sanna och äkta
om man vill följa denna vägen :)
  

Själv tycker jag att detta är tänkvärt och till och med vackert på något sätt :)
och man behöver inte vara
Buddhist för att försöka leva efter detta eller ha detta tänket :)
Man blir i allafall en mer välbalanserad människa och Lyckligare .....
Ja det får var och en själv upptäcka om det är så eller inte :)
Många människor lever faktiskt "lite" buddhistiskt utan
att veta om det eller ha tänkt på det!





P.S  Hoppas att detta inlägget inte känns som ett sätt att påverka
Ditt sätt att leva, tänka mm och det är inte tänkt som
någon reklam för Buddhismen :)

Var och en får hitta sin egen väg i livet

Själv är jag ingen uttalad Buddhist har inte genomgått
någon formell ceremoni där jag lovat att följa Buddhas väg
och jag har inget Buddhistiskt namn. Buddhismen är i
mångt och mycket likt mindfulness som jag tycker om
och
Ja jag mediterar men när jag vill och känner
för det :) eller när jag helt enkelt behöver det :)
för att stressa ner eller ladda batterierna, samla mig
or whatever ......


Jag har gått kurser i Buddhistisk meditation och varit med vid
ett par tillfällen då personer tagit "tillflykt" till Buddhismen.
Denna ceremoni är väldigt vacker och jag är glad att jag har
fått vara med och uppleva detta. Vid en sådan ceremoni får
personen också sitt buddhistiska namn.


Det handlar mycket om att uppnå Sinnesro .... Sinnesfrid
och det tror jag att alla människor behöver i vår ofta
stressade tillvaro :)



                               Songbird med Underbar Eva Cassidy

                        

Önskar Dig en riktigt bra start på nya Veckan :) Lev Väl  Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar