Kul att Du tittar in hos mig!

Lämna gärna ett spår efter Dig :)

Tack för besöket och Välkommen åter!

måndag, april 15, 2013

Flow & White Crocus



Åhh visst är det underbart nu med allt i naturen
som vaknar till liv ...... inte en dag för tidigt.


Här lite bilder på vita krokusar i min oas
äntligen lite sol igen på bilderna ;)


Har inte så många gula krokusar kvar (de har försvunnet)
utan mest vita och lila i olika nyanser ...... tycker dessa färger
är vackrast och dessa har förökat sig :)



Ja nu börjar tiden då man kan vara ut mer och njuta av bland
annat trädgårdsarbete ....... och fylla på Lyckokontot
 ....... I like :)

Nu kan man få i sig D-vitamin på naturlig väg ja ett vårtecken
för mig är bland annat att jag slutar äta D-vitamin ........ annars
kan det bli för myckat av det goda :))) äter bara dessa under den
mörka årstiden.


Det är nog bara vi trädgårdsmänniskor som verkligen kan förstå denna
känsla "Lycka" av att idka trädgårdsarbete :)) andra känner väl så inför andra
saker/intressen men det handlar ialla fall för mig om någon form av Flow ......
tiden går utan att man tänker på vad klockan är och man bara är på något sätt.


Att vara i Flow gäller för min egen del inte bara trädgårdsarbete ......
men skillnaden är att trädgårdsarbete kan jag inte syssla med hela året
och därför blir det en så speciell känsla varje år det är dags igen .......


För då inser jag hur mycket jag faktiskt saknat detta ....... även om jag på
hösten och en del av vintern brukar tycka att det är lite skönt att pausa från
trädgårdsarbete ....... men sedan sätter längtan in och väntan känns lång och
i år extra lååång!


Googlade ordet Flow: 

Flow är ett begrepp inom psykologi. Flow är ett psykiskt tillstånd som uppstår då en person med tillräcklig medvetenhet ägnar sig åt en verksamhet med ett definierat mål. Mihály Csíkszentmihályi är upphovsmannen till begreppet och är professor i psykologi. Han är utbildad på University of Chicago och har bland annat gett ut ett flertal böcker som "Flow", "The Evolving Self", "Creativity, and being Adolescent".

Flow kännetecknas av: Att koncentrationen intensifieras, att medvetenheten ökar och att känslan av passerande tid upphör. Efteråt upplever man en känsla av tillfredsställelse inombords.
Olika sorters flow är:
  • Kroppens (till exempel yoga, kampsport, erotik)
  • Tankens (schack, korsord och mental träning)
  • Arbetets (arbetet som hobby)

                                 Källa: Wikipedia
  
                  


Tack för titten och Välkommen åter!  Kram

1 kommentar:

  1. Ah, vita krokusar och sol - vilken kombo! Känner nästan doften av krokusarna när jag läser ditt inlägg. :-)

    SvaraRadera