Kul att Du tittar in hos mig!

Lämna gärna ett spår efter Dig :)

Tack för besöket och Välkommen åter!

söndag, april 21, 2013

Näsduksträd


Vi lär så länge vi lever eller hur ? Förra våren lärde
jag mig att det finns något som heter Näsduksträd :)

Visst ser det ut som näsdukar som hänger i trädet ?


Förra våren var jag hemma hos en väninna på middag efter middagen så
undrade hon om vi skulle ta en promenad och gå till Rönneholmsparken och
titta på näsduksträdet ?



Jag såg nog ut som ett frågetecken ;) och undrade vad det var för ett träd


Då gick hon och hämtade ett blad eller kanske det heter blomma
(heter det näsduksblomma ? :) som hon hade tagit från trädet och lagt i press.
Hon hade tagit två blad/blommor och hon gav det ena till mig :)



Vi gick till parken men tyvärr hade trädet blommat över men jag
var glad att hon visat detta träd som tydligen är ganska ovanligt.
Det kändes speciellt när vi kom fram och insåg att trädet var överblommat ......
så råkade jag hitta ett enda blad/blomma som låg på marken ....... Det låg
nästan där som om det väntade på oss och jag plockade upp detta så nu har jag
två blad från detta speciella träd ;)



Detta bladet fick jag av min väninna det är väldigt skirt och vackert



Och detta är bladet som låg på marken och väntade på oss ;) fint på sitt sätt
fast det är mycket mindre och inte så "välpressat" och inte lika ljus fin färg

                                                                                        
                     

Bifogar en länk för dig som eventuellt vill läsa mer om Näsduksträdet


Avslutar med Barbro Hörberg med sin underbara låt .......
Ögon känsliga för grönt och hur låten kom till ;)



Ha det Gott!  Kram

2 kommentarer:

  1. Hej Lena!

    Tänk sån tur att jag hittade din blogg. Läste om ett näsduksträd i Rönneholmsparken men visste inte var jag skulle leta. Dessutom var jag mest nyfiken på om bladen är vackra - ett som blommar har jag sett. Nu funderar jag på att plantera ett själv. Ska bege mig till parken innan jag bestämmer mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Annan-Lena! Vad kul att kunna hjälpa till och "visa vägen" till detta trädet :) Ha det gott!

      Radera