Kul att Du tittar in hos mig!

Lämna gärna ett spår efter Dig :)

Tack för besöket och Välkommen åter!

torsdag, maj 16, 2013

Odlingslycka :)


Jippi .... jag är sååå glad :) dessa två blad upptäckte jag häromdagen och igår
frågade jag trädgårdsvänner & trädgårdsexperter i Facebook gruppen Blommor och
Grönt .... Om det kunde vara pionblad ......då dessa växer precis där jag planterat
pionfrö förra våren. Jag fick reda på att det var pionblad som jag trodde ...... detta är en
Rosenpion :) ..... och jag fick också reda på att Rosenpioner är den lättaste sorten att få
att gro och växa till sig redan året efter frösådden medan andra pionsorter kan ta längre
tid på sig. Okej tänktejag det är bara att ha tålamod och glädjas åt att en har visat
sig ovan jord i alla fall :)

Jag hade räknat med att det kan ta flera år innan något resultat syns ..... och ännu
 längre innan det är en riktig pionbuske som blommar.
Anledningen till att jag sådde så många pionfrö för första gången förra våren
var att jag såg en väldigt speciell pion på Tradera och jag bjöd på denna auktionen
som steg ganska rejält i pris :) och jag vann den :) Jag visste inte då att det tog så lång
tid att fröså pioner. Detta var början till att jag sedan köpte en hel del andra pionfrö på
Tradera också ....... och så började experimentet med att fröså pioner efter konstens
alla regler. Men det hände ingenting fröna såg ut som om de möglade bara inga groddar
där inte ..... så jag valde att plantera ut fröna i maj månad förra året och så tänkte jag
det får bära eller brista ;)
Och det bar :)
Tänk att lite gröna blad kan få en att bli så glad och känna Lycka ...... Ja Odlingslycka i alla fall ;)


Igår kväll upptäckte jag att flera andra pioner också har visat sig ovan jord ..... ja jag
tror att dessa också är pioner ..... bladen har dykt upp precis där jag planterat fröna och
satt skyltar så det bör vara pionblad.
Till min stora glädje igår så hittade jag alltså flera lyckade pionfrösådder ...... och jag
bara var tvungen att ta bilder och dokumentera dessa :) Ingen av dessa andra
är Rosenpioner ..... ja jag har i alla fall inte köpt dessa som Rosenpioner.




Som bilderna nog visar så har jag inte hunnit med att vårstäda eller (sommarstäda) :))
överallt ...... ligger efter och det är heeeelt okej ...... Good enough ;) Kanske detta rent
av har varit bra för resultatet att de har fått lämnas ifred :)))




Fortsättning följer här på bloggen avseende dessa pioner och det ska bli
spännande att se om det blir de färger och sorter som jag köpte enligt
beskrivningen.






Hmmmm hoppas att även detta är en pion på G .......
så det inte bara är ett ogräs :)))



Orientaliska vallmon växer och frodas och är snart på G


Pionerna are soon to be :) Ja inte de frösådda på bilderna ovan .....
det tar liiite längre tid innan dessa blommar ...... fast jag har "bestämt"
att de ska växa till sig och blomma "snart" :)

Detta är verkligen Odlingslycka <3



Ha det Gott!  Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar