Kul att Du tittar in hos mig!

Lämna gärna ett spår efter Dig :)

Tack för besöket och Välkommen åter!

onsdag, juni 05, 2013

Mmmm Gräslök



Ja oj vad mycket som blommar nu .... o det doftar gott från alla kryddor i min kryddrabatt :)
Dessutom har jag extra mycket olika salvior som blommar i år både till min
glädje och speciellt bina & humlornas :) Det är mysigt att studera deras
flitiga arbete :) dessutom känns det bra att ha satsat extra mycket på växter
som lockar till sig humlor & bin och fjärilar!
De jobbar på flitigt och snart så blommar Lavendeln och då har de ännu mer att göra ;)


Denna bilden är inte från i år min kryddrabatt har vuxit rejält och den är mycket
tätare nu än på bilden ..... och kryddorna förökar sig lätt gräslöken har spritt sig
så att jag har på flera olika ställen
Trodde att mina frösådda lavendelplantor inte hade klarat den kalla vintern ....
de växer sakta och var väldigt små i höstas ..... och de har inte synts till i
rabatterna i år ...... men häromdagen när jag rensade i rabatterna så upptäckte
jag de små plantorna som redan växt till sig lite grann :)
 ...... Jippi de klarade vintern! Fast jag har hunnit köpa nya lavendel plantor
 ..... men man kan aldrig få för mycket lavendel!



Bilderna ovan är som du säkert redan vet på Gräslökens blomma.
Visst är det en vacker blomma!?
Jag har valt att ha kryddor i ett speciellt kryddland för att göra det lite lättare att hålla
 efter de sorter som sprider ut sig vääääldigt mycket :) Dessutom blir det både vackert
 och väldigt mycket dofter koncentrerat och det är underbart med ett sådant "doftställe"
tycker jag ..... Fast det är även vackert att blanda in kryddor lite här och där bland växterna.
Hos mig växer Gräslök och Salvia lite överallt ;)
Fast jag har mest "prydnadssalvia" som är så vackert till bland annat rosor och
pioner ..... ja egentligen vackert till alla växter ;) och som sagt inte minst för att glädja
våra Humlor & Bin o Fjärilar
Åter till Gräslöken ;)
 ...... Mmmm I like gräslök :)
  
Avslutar med ett recept på Kesoplättar där det ingår gräslök ;)
1 burk keso, 250 g
4 msk vetemjöl
2 ägg
1 knippe gräslök
salt, peppar
Lägg keson i ett durkslag och låt den rinna av i 30 min.
Blanda den sedan med mjöl, ägg, salt, peppar och finklippt gräslök.
Grädda plättarna på båda sidor i matfett i en plättpanna.
Lätt som en plätt ;)
Prova gärna detta ;) Smaklig måltid!


                  

Tack för titten o Välkommen åter!  Kram

Och Du som har Trädgård och inte redan har planterat Salvia och Lavendel
Gör gärna detta både för Din egen skull och för våra små flugburna vänner ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar