Kul att Du tittar in hos mig!

Lämna gärna ett spår efter Dig :)

Tack för besöket och Välkommen åter!

söndag, juni 23, 2013

Pionen Bowl of Beauty



Hoppas att Du har haft en skön Midsommarhelg!


För min egen del blev det ingen blöt Midsommar :) varken med tanke på
vädret eller mängden intag av starka drycker ;)


Det "utlovade" busvädret med åska och regn uteblev och jag tillhörde inte
den del av befolkningen som var "dagen efter kvällen före" :)


Ja inte på grund av för mycket drickande i alla fall :)))


Dags för ett nytt Pion porträtt ..... Nu på Pionen Bowl of Beauty

 

Ursprung : Luktpion. ( Nej ....  Doftpion;))) Hybrid från Holland 1949.
Vem har kommit på att det ska heta Luktpion och inte Doftpion egentligen ?! 





Blommar med stora intensivt rosa kronblad med ljusgul boll i mitten.
Japansk blomform (se beskrivning nedan) Doftar. Medelsen blomning


Höjd ca 85 cm. Örtartad Pion, härdig i hela landet


Här på bilden syns alla blomstadierna från knopp till att blomman blommat klart.
Ser Du pionbladet på gången som är hjärtformat ;) Det är inget jag konstruerat utan
jag ser själv detta först nu i skrivande stund ..... Just Lovely <3
Magi finns överallt ..... om vi väljer att se det så ;)


Ytterligare en ljuvlig blomma på väg att slå ut



Här på väg att blomma klart och nya knoppar på G som avlöser varandra
 ...... Vacker process i sig ......
Även Ängssalvian som syns på bilden har blommat klart nu klipper jag ner den så
blommar den en gång till denna säsongen. Vallmona till höger på bilden blommar i 
år i en vacker rosalila färg som matchar Bowl of Beauty väl :)



Mmmm Vackra Pionblad ligger lite över allt ..... Fast jag samlar in många ......
Ja jag är väldigt förtjust i kronblad ;) har svårt att slänga dessa ...... kanske man kan
stoppa kuddar eller något med dessa :) Har ganska många just nu ...... men de är så
vackra speciellt när de är helt färska ..... som sammet ..... Pionbladen är som stora
Rosblad fast inte samma doft ..... med undantag av Lady Alexandra Duff :)



I våras köpte jag en till Bowl of Beauty (jag har även frösatt egna där bladen syns
ovan jord ..... men det tar tiiid så jag kunde inte vänta) Min nyinköpta kom med
posten från Odla. nu och den såg inte så pigg ut vid leveransen men just nu
blommar den med en blomma :)
Kul det lär bli fler blommor nästa år
Däremot växer min Sarah Bernhardt så det knakar men ingen knopp än så länge
 i alla fall ..... Det blir nog till att vänta på denna till nästa år! Gör jag så gärna så ......
Den som väntar på något gott ;)

 

Pioner kan ha olika blomformer

Enkel: blomman har fem till tio kronblad

Halvfylld: blomman har minst fem yttre kronblad med tre till fem rader av breda kronblad innanför. De har en lite lösare blomma än fyllda sorter.

Fylld: blomman har mängder av kronblad som gör den mer eller mindre bollformad.

Japansk blomform: blomman har större yttre kronblad som om den vore en enkel blomma, men ståndarna har omvandlats till mindre kronblad vilket gör att blomman har en bollformad tuss i mitten.




Om Du väljer att trycka på Play :) så kommer här en väldigt
Vacker & Blommig film med inslag från Feelgood filmen Nothing Hill

                  

Önskar Dig en fortsatt skön helg!  Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar