Kul att Du tittar in hos mig!

Lämna gärna ett spår efter Dig :)

Tack för besöket och Välkommen åter!

fredag, juli 12, 2013

Brother Cadfael



Första blomman på min nyköpta Brother Cadfael har slagit ut och snart har
den blommat färdigt

                   Där är ett par knoppar till .... ja den har verkligen vuxit till sig
sedan jag köpte den barrotad ...... i våras :)



Blommorna är djupt skålformade i en gammaldags stil och liknar pioner.
De är tätt fyllda och har stadiga tjocka kronblad. Färgen är mättat rosa
(färgen ser lite olika ut på bilderna på grund av ljuset när jag tog bilderna)
och doften beskrivs som behaglig


Det är en Austinros från 1990



Har följt utvecklingen från knopp och när jag doftat på blomman har jag inte
känt någon doft alls ..... blev faktiskt besviken. Har till och med tänkt att den
kanske var felmärkt då det står att den ska dofta ganska mycket. Nu när
blomman är fullt utslagen och nästan överblommad så känner jag att den
doftar lite grann ..... men väldigt lite ...... jag hade kanske för höga
förväntningar men den är fantastiskt vacker!



Så visst är det en Brother Cadfael och jag säger Välkommen till mig ;)
Kanske doften tar sig när den fått växa till sig :)))



Samtidigt jämför jag med Mme Boll och Abraham Darbys dofter och det är ju
inte rättvist att göra detta ...... då jag tycker att många rosor inte doftar sååå
fantastiskt som dessa. 

En annan ny ros jag planterat i år är Queen of Sweden. Mmmm den är ljuvlig och
doften är underbar


Jag tycker doften på en ros har stor betydelse för total upplevelsen senast
häromdagen "mötte jag" en fantastiskt vacker ros men när jag doftade på den
så doftade den inget alls ...... Ja då blir jag lite besviken ..... känner mig lite
"lurad på konfekten"  ;)



Så nu väntar jag på att de andra knopparna ska slå ut på Brother Cadfael
och kanske doften tar sig. Det tog ovanligt lång tid för blomman att slå ut
 i full blom tycker den har varit i olika knoppstadier lääänge :)
Men den som väntar på något gott ;)

                

Önskar Dig en trevlig helg!  Kram

1 kommentar:

  1. Åh vilka godingar! Nu skulle jag vilja ha doft-dator... Har tyvärr inga doftande rosor här hemma. Än. Men jag har planer på att välkomna dem in någon dag;).

    Ha en skön sommar!

    Kram Malin

    SvaraRadera