Kul att Du tittar in hos mig!

Lämna gärna ett spår efter Dig :)

Tack för besöket och Välkommen åter!

måndag, augusti 26, 2013

Visst blommar det fortfarande .......


Det kan kännas som det mesta är överblommat för säsongen ......
men det finns faktiskt en hel del som fortfarande blommar


  Höstanemon och Röd Solhatt




En del av de remonterande rosorna pausar lite men det finns nya knoppar på G
medan andra blommar på :)


Här Abraham Darby



Souvenir de la Malmaison


Mme Boll blommar rikligt och har massor med nya knoppar :)


Lupiner på G för tredje gången denna säsongen ....... ja många sorters
blommor blommar på nytt samma säsong om man klipper av de vissna
blommorna så kan man njuta av en ny omgång blommor


Salvian blommar på nytt just nu


Ringblommorna blommar ända till frosten kommer




Rosenskäror




Kärleksört på G


Marktäckaren Self Heal blommar också en gång till just nu




Pilörten blommar också för andra gången just nu


Bergklinten är full av knoppar igen och blommar till frosten kommer
till både min och insekternas glädje :)


Här några lejongap som självsått sig från förra året och som blommar för
andra gången ...... ja de kämpar på men är ganska små just nu ...... fast de förgyller
sensommaren ändå 




Frilandshibiskusen blommar som mest just nu


En annan sorts blomma som blommar ganska sent på säsongen och som är
väldigt tålig och blommar tills frosten kommer är Zinnian


Förra året hade jag fantastiskt stora och fina Zinnior i år är dessa inte lika
stora men fina ändå


Zinniorna på dessa bilder har jag sått direkt på friland (och lite väl sent
på säsongen) så de är inte lika stora och höga som förra året då jag
förkultiverade alla mina zinnior inomhus först ...... och det klart att de får
en extra bra start då :)


Däremot lyckades inte mitt "experiment" att få Zinniorna att fröså sig och sprida
sig själva. Trodde inte heller att de skulle funka men nu har jag i alla fall testat så
nu vet jag säkert att det inte går ;)




Fler sorter som blommar just nu är till exempel lavendel,
stockrosor, rosenvial, hosta och commelina.


Så visst finns det en hel del som blommar fortfarande ...... och vilket underbart
 väder vi har just nu .... det är bara att njuta så länge det varar!
Men har du tänkt på så lite getingar det är i år!?

Inte för att jag är så förtjust i getingar ...... det är inte så kul när det vimlar av dessa
och speciellt i samband med att man äter och fikar utomhus ..... men jag har aldrig sett
så lite getingar som i år ...... och dessa behövs verkligen!!

Däremot vimlar det fortfarande av diverse pollinatörer i mina trädgårdsrum
 ...... jag har också tänkt på detta och valt växter som lockar dessa. Visst är det både
romantiskt och mysigt med fjärilar och andra pollinatörer i trädgården ;)
Kul Du tittat in hos mig och Välkommen åter!

                     

Ha det Gott!  Kram

1 kommentar:

  1. Sensommarblommor/tidiga höstblommor är så härliga!!
    De är verkligen fina i trädgården.
    Kram Ingrid

    SvaraRadera