Kul att Du tittar in hos mig!

Lämna gärna ett spår efter Dig :)

Tack för besöket och Välkommen åter!

måndag, oktober 07, 2013

Peace


Ja jag är väldigt förtjust i Rosor ...... ja det är väl alla människor eller ?! :)))
Här kommer ett rosporträtt över härliga rosen Peace som är en
modern storblommig /Tehybrid.


Peace rosen är nostalgisk för mig då det är den första rosen som jag
"lärde känna" som barn ;) Vi hade mycket Peace rosor i mitt föräldrar hem
och jag fick väldigt tidigt ansvaret för att sköta just dessa ........
Kommer inte ihåg på vems initiativ om det var mitt eget
eller mina föräldrars :)


En jätte stor rabatt fylld med bara Peace rosor ..... ja jag tog detta jobbet
på fullaste allvar och kände mig stolt över "min rabatt" :) som jag
lyckades bra med för det var otroligt mycket blommor.


Jag tycker att alla rosor är vackra var och en på sitt sätt. Fast jag
har mina favorit rosor och jag skulle inte idag själv välja Peace
rosen även om det är en underbar ros och namnet är underbart .....

för vem vill inte ha Peace istället för Krig!


Rosen har runda mycket stora välfyllda blommor i gult med rosa schatteringar.
De slår ut långsamt och är ljuvliga i alla utvecklingsstadier.
Doften är behaglig och den blommar kontinuerligt oavsett väderlek.
Bladen är vackert mörkgröna och glänsande.



Inte bara Rosor fascinerar utan även historierna bakom deras namn.
Peace rosen även kallad Fredsrosen har en spännande historia.


Peace odlades fram av den berömda franska plantskolan Meilland.
Francis Meilland upptäckte 1939 att en ros som han hade planterat
från frö hade en mycket säregen färg och ett vackert utseende. Andra
världskrigets början hindrade honom dock från att forska vidare kring
denna ros.


Allt han kunde göra var att skicka så många okuleringskvistar som möjligt
världen över och hoppas på att några av dem skulle anlända säkert till
mottagaren och överleva.

Några kvistar skickade han till Robert Pyle i Pennsylvania i USA.
De togs ombord på det sista plan som lämnade Frankrike 1940 och kom
undan de tyska trupperna. Francis Meilland fick vänta i fyra år innan
han fick kännedom om rosornas öde. I augusti 1944 fick han ett brev från
mr Pyle som skrev:

"Under tiden som detta brev skrivs så är mina ögon fästa vid en
underbar ros med kronblad i blekt guld och gräddfärgat elfenben
vars kanter skiftar i ljust karminrött. Den står där framför mig full
av löften och jag är övertygad om att den kommer att bli
århundradets största ros"

Han hade rätt. Peace blev dessutom skickligt marknadsförd. Den dag Berlin
föll fick den sitt namn under en ceremoni i Kalifornien. När delegaterna till
FN:s fredskonferens i San Francisco 1945 anlände till sina hotellrum stod där
en vas med en enda ros i, tillsammans med en önskan om världsfred från
det amerikanska rosensällskapet.

Utan Francis Meillands vetskap döptes rosen till "Peace".
Själv gav Francis Meilland den namnet "Mme A Meilland" efter sin mor.
Tyskarna döpte den till "Gloria Dei".


                    

Nighty Nighty  & Sleep Peacefully :)  Kram 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar