Kul att Du tittar in hos mig!

Lämna gärna ett spår efter Dig :)

Tack för besöket och Välkommen åter!

torsdag, februari 12, 2015

More about Mindfulness ......










Att vara mindful handlar också om att uppmärksamma
 vad som faktiskt är sant. 

Det är helt sant att du känner ilska men det är inte 
sant att till exempel din chef eller partner är en idiot.
 ( ja inte alltid i alla fall ;))))) ....... Hmmm nu
 tillbaka till fakta: ;)) 

Däremot kan det vara sant att: 
"Nu känner jag mig arg och mina tankar är att min chef
 eller partner är en idiot". 

Skillnaden kan tyckas hårfin, men är helt avgörande för
 hur mycket stress eller lugn vi känner.

Reflektion och eftertanke är oftast mer gynnsamt för oss, än 
att dras med i känslomässiga utbrott och snabba dömande 
av vad som sker.


Vi behöver inte klassificera något som bra eller dåligt, ont 
eller gott. Fast det kan vara svårt att låta bli ..... (övning 
ger dock färdighet) :) Saker händer. Det är som det är. 

Det som händer när vi börjar öva upp en uppmärksam 
inställning är att vi får bättre kontroll över vårt liv. Vi 
får en chans att sänka tempot och skapa stunder av 
andhämtning i vardagen. Förändringarna sker gradvis; 
i regel märker man skillnad redan efter några veckor.


Ikväll är det dags för mig att fördjupa mig ännu mer i 
Enneagrammet som är en fantastisk modell för att förstå
 sig själv och andra bättre ...... Man blir aldrig fullärd i 
detta ...... Vi lär så länge vi lever ;)

Kommer att skriva mer om Enneagrammet här på bloggen 
framöver. Detta är en modell som jag varmt kan 
rekommendera ..... och det finns gratis tester på nätet
 där man kan ta reda på vilken personlighetstyp man 
är .... sedan vill jag poängtera att vi alla är såååå mycket
 mer/större än vår personlighetstyp.

Tänk om man hade fått lära sig sådant här redan i 
grundskolan ..... så många frågetecken som hade 
rätats ut tidigare ..... istället för att man ska behöva gå den 
hårda långa vägen ;)) ..... är det den som heter Livets
 (hårda;)) skola .... eller ;)

Fast och andra sidan hade det kanske blivit för få 
misstag man gjort som man trots allt 
(förhoppningsvis) lärt sig något av;)

Sätter punkt för idag ..... men på återseende både vad
 gäller Mindfulness, Enneagrammet, Mycket annat, 
Blommiga bilder och Många andra bilder ....

Tack för att Du tittar in här hos mig!

                   

Ha det Gott!  Kram

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar