Kul att Du tittar in hos mig!

Lämna gärna ett spår efter Dig :)

Tack för besöket och Välkommen åter!

tisdag, september 01, 2015

Jippi! Snart blommar min första frösådda Frilandshibiskus :)



Äntligen har en av mina frösådda Frilandshibiskusar 
stora knoppar som snart slår ut :)


                    Jag sådde för första gången Frilandshibiskus frö våren 2012.
Fröna grodde snabbt och växte till sig. Till min glädje så 
överlevde de vintern 2013 trots att de var ganska små.


Förra året hade en av mina plantor knoppar men tyvärr
 var de för små och hann inte slå ut innan frosten kom.

Men i år så lyckades det ...... Känns underbart! 
Återkommer med bildbevis när den blommar. Det har
 varit en ganska lång väntan men det har det varit värt ;)


Innan Frilandshibiskusen sätter knoppar och kan börja 
blomma så måste stammen växa till sig som på bilden.

Så nu kan jag äntligen svara er som undrat hur långt tid
 det tar innan den blommar ;) alltså cirka 4 år ..... 
här hos mig i Skåne i alla fall! 
Hmmm tala om Tålamod ;)))


Frilandshibiskus blommar ganska sent på säsongen så
 den kan se ut som en torr och vissen pinne ganska länge
 innan den sätter i gång att växa till sig. Denna 
stammen är inne på sitt andra år.


Men det är en mycket lättodlad och tacksam växt när den väl har 
börjat blomma första gången efter frösådd. 

Åren innan den blommar så kan man njuta av vackra gröna
 blad istället ;) 



Så här långt ungefär brukar plantan hinna växa 
 första året då den frösatts.

Naturen bestämmer och i år så är den hibiskusplantan 
som hade knoppar förra året inte den som nu ska till 
att blomma. Så denna planta har hunnit före i år trots 
att den var en av de minsta förra säsongen.

Jag har flera stycken frösådda hibiskusplantor och det är 
väldig skillnad på storleken på en del trots att jag har sått alla
 samtidigt. Det är det som gör det så spännande med att fröså
 och plantera .... man kan aldrig riktigt veta hur det blir ...... 
Naturen bestämmer även om vi kan hjälpa till en del ;))


Frilandshibiskus beräknas vara härdig i zon 1, men kan
övervintra i zon 2 om förhållandena är väldigt gynnsamma.


Jag är tacksam över att bo söderut i vårt avlånga land där
det finns möjlighet att odla Frilandshibiskus.



Den är väldigt vacker tycker jag och ger en exotisk känsla ;)


Tyvärr doftar den inte men det är ju bra för allergiker ;)

Kan verkligen rekommendera att odla denna underbara växt!



Avslutar med lite nostalgi <3

              

Ha det Gott!  Kram

2 kommentarer:

  1. Nice med Ratata!!
    Och lyckliga du! Jag har funderat på att testa.
    Är i zon 2-3 men zonknäcker lite och skyddar viss. Vi har en zumpcypress som är härdig i zon ett som överlevt i 3 år nu :) Kanske jag vågar?

    //Veronica

    SvaraRadera
  2. Hej Veronica! Tycker absolut att du ska testa Frilandshibiskus.
    Lycka Till :) Man vet ju inte om det funkar eller inte om man inte testar ;)
    Ha det Gott/ Lena

    SvaraRadera