Kul att Du tittar in hos mig!

Lämna gärna ett spår efter Dig :)

Tack för besöket och Välkommen åter!

onsdag, maj 11, 2016

Cool Art & Vad händer i Hjärnan när vi lär oss .....



Idag tar jag upp lite fakta om vår Hjärna som är ett 
fantastiskt och fascinerande organ!


Tidigare på bloggen har jag skrivit om att vi kan bygga 
nya "hjärnvägar" i hjärnan hela livet och att vi får 
nya hjärnceller under hela vårt liv.

Det är viktigt att vi utvecklar oss och lär oss nytt 
oavsett vilken ålder vi är i. Vi kan påverka vår hjärna
 en hel del genom hur vi lever och vår inställning till 
att vara nyfikna och lära nytt och utveckla oss 
hela livet.



Hmmmm det blev trots allt lite blommor även 
i detta inlägget ;)))





Bifogar ett intressant inlägg av Erik Fernholm från Growingminds:

Om vad som händer i hjärnan när vi lär oss.

Ta dig tid att lyssna på detta .......





Vad gör du för något för att utveckla dig, din hjärna och hjärnceller? 
Vad är du nyfiken på och vill lära dig mer om?


För utom att tänka på Hjärnhälsan helt allmänt i livet så
 repeterar jag och lär mig just nu HTML programmering
 ..... gick en kurs för något år sedan och nu är det dags
 att repetera och lära mig mer annars faller det helt i 
glömska ..... det har nog tyvärr gjort det till viss del ..... 
då man inte använder det och sysslar med det lite
 då och då eller alls ;)

Nu blir min hjärna extra glad och både jag och 
den utvecklas ..... Visst är det härligt och dessutom
 viktigt att lära sig nytt och utvecklas hela livet!




Musik är också nyttigt för hjärnan:

Du har förmodligen hört talas om Mozarteffekten!?





Ha det Gott!  Kram

1 kommentar:

  1. Så bra och intressant Erik förklarar. Här är det mest kreativa sidan som gympas dagligen, använder också mindfulness och minnestekniker. Att lära html är definitivt inget för mig som knagglar mig fram med tekniken och är glad för minsta lilla landvinning jag lyckas göra på det området.

    Fantastisk skulptur på andra bilden och snygga tulpaner i förra inlägget!

    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera