Kul att Du tittar in hos mig!

Lämna gärna ett spår efter Dig :)

Tack för besöket och Välkommen åter!

lördag, augusti 06, 2016

Gräsiris/Iris Graminea & Såtips


I dagens blogginlägg bjuder jag på bilder och
 såtips av Gräsiris även kallad Iris Graminea.







Den är inte det lättaste att fröså och det tar 
oftast ganska lång tid innan fröna gror om
 frösådden överhuvudtaget lyckas.



Fröna behöver stratifieras (förvaras kallt) för att kunna
 gro och jag brukar tipsa mina kunder som köpt dessa 
frön av mig att placera fröna i kylskåpet ett tag 
innan de förkultiveras inomhus i såjord.



Och att man behöver en stor portion tålamod också ;) 
...... men den är värd att odla och när frösådden
 väl har lyckats så återkommer den sedan år 
från år - då den är perenn.


Blommorna är otroligt vackra och har en underbar
 plommondoft och bladen är mycket dekorativa 
året runt i trädgården.


Själv brukar jag föröka mina Gräsirisplantor 
genom delning och detta fungerar mycket bra.


Av alla sorters frön som jag säljer så får jag 
flest frågor avseende Gräsirisfrön och hur man 
lyckas få dessa att gro. 

Trots att jag alltid skickar med såbeskrivning på
 varje frösort man köper av mig ;) men en de
kunder hör av sig när frösådden inte visat
 något tecken alls på att börja gro.

Nu kan jag tipsa dig kära läsare att jag även
 provat att direktså fröna på friland på hösten.

Gjorde detta i höstas och fröna grodde i våras
 och blommade nu i sommar. Så denna metod är
 väldigt mycket snabbare/enklare än förkultivering
 inomhus. Så från och med nu så kommer jag att 
ändra mina såtips ;)





I'm joining:





Tack för titten & Välkommen åter :)


Avslutar med underbara Michael Bublé

Ta hand om Dig & Njut av Helgen!

Kram


2 kommentarer:

  1. Hej! Har en gammal planta av gräs iris som behöver delas. Hur odlar du din, jord och läge? Min blommar dåligt. Behöver lite råd. Tack

    SvaraRadera
  2. Säljer du frön eller plantor av Gräsiris?

    SvaraRadera